English version below
Da qualche giorno l’azienda Meike, produttrice di ottiche e svariati accessori fotografici mi ha fornito in prova i primi tubi di prolunga disponibili sul mercato per le recenti mirrorless serie Z di Nikon.
Essendo da una vita amante di fotografia macro aspettavo con ansia un prodotto del genere per cominciare ad utilizzare le ottiche native Nikkor S e sfruttarne i vantaggi nel campo macro.
Sulle serie Z infatti si possono montare tramite adattatore Nikon FT-Z tutte le vecchie ottiche, compreso quelle macro, ma non esiste ancora un’ottica macro nativa. Grazie a questi tubi di prolunga ora si possono finalmente usare le ottiche native S line per fare macro o per aumentarne il rapporto di riproduzione.
I tubi di prolunga sono accessori presenti sul mercato da parecchi anni e prodotti da una moltitudine di aziende. Ad esempio anche Canon e Nikon li producevano ma non hanno più aggiornato i loro modelli. I tubi originali Nikon sono completamente manuali, privi di elettronica e non possono essere usati facilmente con gli obiettivi senza la ghiera meccanica del diaframma, in pratica moltissime. Finora i tubi di prolunga con attacco Z erano del tutto assenti per le nuove mirrorless di casa Nikon.
I tubi di prolunga Meike vengono proposti in un kit di due tubi. Uno dallo spessore di 11mm e l’altro con uno spessore di 18mm. Possono essere montati singolarmente o assieme per avere l’equivalente di un tubo da 29mm.
I tubi di prolunga vanno fisicamente montati tra l’obiettivo ed il corpo macchina. Tanto più spostiamo in avanti l’obiettivo rispetto al sensore e più aumenteremo l’ingrandimento. Quindi più lungo è il tubo più elevato sarà il rapporto di riproduzione delle nostre immagini.Attenzione però che la distanza utile di lavoro, cioè la distanza più vicina e quella più lontana tra la quale potremo mettere a fuoco, cambierà a seconda dell’ottica utilizzata. Soprattutto con i grandangoli tipo il Nikon 14-30 f/4 S, montando anche solo il tubo da 11mm, potremo fotografare soggetti solamente tra i 14 e i 20cm. Se il nostro soggetto fosse più lontano diventerà impossibile metterlo correttamente a fuoco. Per rendere le cose più semplici meglio utilizzarli su focali dai 35mm in su.
I tubi MK-Z-AF1 di Meike sono automatici e consentono di sfruttare l’autofocus e tutti gli automatismi della fotocamera. Attenzione infatti che in commercio esistono anche tubi non automatici (al momento che io sappia solo per reflex) ma che rendono le nostre recenti macchine quasi inutilizzabili se non con altri accessori che ad esempio regolino in qualche modo alternativo il diaframma. Il mio consiglio è quindi di usare sempre tubi automatici su reflex o mirrorless recenti. La costruzione di questi Meike MK-Z-AF1 è molto buona anche se molte parti sono in plastica. Gli attacchi sono in alluminio e ci mettono al sicuro da eventuali rotture, cosa che mi è capitata invece con tubi di altre marche completamente realizzati in plastica. Sono forniti di 11 contatti come tutte le nuove ottiche serie S (le ottiche per reflex Nikon ne hanno 10). In questo modo si possono sfruttare tutti i vantaggi delle nuove ottiche come ad esempio l’immagine riassuntiva di anteprima quando si realizzano dei focus stacking. Funzione molto utile per capire cosa abbiamo a fuoco e non a fuoco nella sequenza realizzata. (vedi foto qui sotto)
Inoltre utilizzando i tubi con le ottiche native si può finalmente sfruttare appieno la stabilizzazione del sensore sui 5 assi e non solo su 3 come sulle ottiche non native adattate. Questo è un notevole vantaggio per chi realizza sia foto che video nel mondo della macro. Raramente realizzavo macro a mano libera, ma da quando sono uscite le serie Z ho iniziato a farlo con risultati sorprendenti. Il problema è che non esistono ancora ottiche macro native. Ora grazie ai tubi Meike possiamo finalmente usare le ottiche native S-Line rendendole praticamente macro.
Ho provato ad utilizzare i tubi Meike con Nikon Z6 e Z7 e con le seguenti ottiche hanno funzionato perfettamente: Nikkor S 14-30 f/4 Nikkor S 24-70 f/4Nikkor S 24-70 f/2.8Nikkor S 35mm f/1.8Nikkor S 50mm f/1.8
Qui sotto si vede quanto aumenta l’ingrandimento massimo del Nikkor 24-70 2.8 S. Prima immagine senza tubi e le altre due con i tubi Meike montati.
I tubi sono forniti di tappi in plastica molto simili agli originali per obiettivi Nikon ma con la scritta Meike stampata in color argento.
I tubi di prolunga in generale sono un accessorio indispensabile sia per chi vuole trasformare una normale ottica in una macro ma anche per chi è già abituato a fare macro e vuole aumentare il rapporto di riproduzione della propria ottica.
L’unico fattore negativo dell’utilizzo dei tubi di prolunga è la perdita del fuoco all’infinito. Attenzione che non solo i soggetti all’infinito ma anche quelli più lontani da tot di centimetri. La distanza massima entro la quale il soggetto potrà essere messo a fuoco non è definibile in quanto varia da ottica a ottica.
Per esempio con il 35 f/1.8 S ed un tubo Meike da 11mm il soggetto potrà essere a fuoco se non sarà più lontano di circa 22cm. Con il 50 f/1.8 S al massimo potrà essere a circa 40cm e con il 27-70 2.8 S a circa 62cm.
In realtà questo non è un difetto ma un problema fisico di distanza del piano focale infatti se usiamo i tubi per aumentare l’ingrandimento di un soggetto vicino, la messa a fuoco di soggetti lontani in genere non ci servirà.Facciamo anche attenzione al calo di luce che produce l’allontanamento del diaframma utilizzando i tubi. Anche in questo caso però non è un difetto dei Meike ma un fattore fisico dei tubi di prolunga in generale che allontanano il diaframma dal sensore.
L’autofocus rimane ottimo anche con i tubi montati e si possono quindi ancora sfruttare tutte le nuove funzioni come l’eye AF.
Un cambio davvero epocale per chi fa foto ma soprattutto video macro è stato proprio l’avvento delle serie S che offrono la stabilizzazione sul sensore ed un autofocus preciso ed affidabile. Ora con i tubi di prolunga si possono fare finalmente riprese video a mano libera senza grosse difficoltà.
Sono comunque in attesa che Nikon produca un’ottica macro nativa per le serie Z e se la qualità sarà almeno pari a quelle già prodotte ne vedremo delle belle. Con i tubi Meike potremo in questo modo aumentare l’ingrandimento della nostra lente anche se già macro.
Alcune delle immagini che seguono mostrano gli ingrandimenti che si possono ottenere con il Nikkor 50mm f/1.8 S, il Nikkor 35mm f/1.8 S ed il Nikkor 24-70mm f/2.8 S.
Senza tubi di prolunga queste straordinarie e nitidissime ottiche non potrebbero essere impiegate nella macro, ma basta aggiungere un tubo di prolunga Meike e tutto cambia.
I tubi risultano molto utili anche nel ritratto, grazie a questi infatti possiamo avvicinarci molto di più al nostro soggetto per catturare molto meglio i dettagli ad esempio di occhi, bocca, ecc…
Un altro aspetto interessante dei tubi è la diminuzione della profondità di campo che creano. In questo modo ottenere uno sfocato morbidissimo sarà ancora più semplice.
Concludendo: da utilizzatore di tubi di prolunga da decenni non posso che consigliare questi Meike che sono davvero indispensabili se vogliamo trasformare le nostre ottiche S Line in performanti ottiche macro.
Ecco il link per l’acquisto: https://www.amazon.it/dp/B07VV3361F?ref=myi_title_dp&fbclid=IwAR3551dnBDjROQMTDMhTTW1Xl40HbQNuo-O-F_HZx0-rNqogYC6cgi5zRlo
Il prezzo al momento è di €39,99 – Direi ottimo!
#Meike #NikonSchool #NikonZ #extensiontubes #MKZAF1
ENGLISH
Meike Automatic Extension Tube Set MK-Z-AF1 for Nikon Z
A few days ago Meike, a manufacturer of optics and various photographic accessories, provided me with the first extension tubes available on the market for Nikon’s recent Z series mirrorless.
Being from a life in macro photography, I was looking forward to such a product to start using the Nikkor S native optics and take advantage of their features in the macro field.
In fact, on the Z series you can mount all the old optics, including the macro ones, using a Nikon FT-Z adapter, but there is not yet a native macro lens.
Thanks to these extension tubes, now you can finally use the native S line optics to make macros or to increase the reproduction ratio.
Extension tubes are accessories on the market for many years and produced by a multitude of companies. For example, even Canon and Nikon produced them, but no longer updated their models. The original Nikon tubes are completely manual, without electronics and cannot be used easily with lenses without the mechanical diaphragm ring.. Until now, the extension tubes with Z connection were completely absent for the new Nikon mirrorless.
The Meike extension tubes are offered in a kit of two tubes. One with a thickness of 11mm and the other with a thickness of 18mm. They can be mounted individually or together to have the equivalent of a 29mm tube.
Extension tubes must be physically mounted between the lens and the camera body. The further we move the lens respect to the sensor, the more we will increase the magnification. So the longer the tube, the higher the reproduction ratio of our images.
Be careful, however, that the useful working distance, that is the nearest distance and the farthest distance between which we will be able to focus, will change according to the optics used. Especially with the wide-angle lenses like the Nikon 14-30 f/4 S, by mounting even just the 11mm tube, we will be able to photograph subjects only between 14 and 20cm. If our subject was further away it will become impossible to put it properly in focus. To make things easier, use them on focal lengths from 35mm upwards.
The MK-Z-AF1 tubes by Meike are automatic and allow you to take advantage of the autofocus and all the automatisms of the camera. Attention in fact that on the market there are also non-automatic tubes (at the moment that I know only for reflex) but that make our recent machines almost unusable except with other accessories that for example regulate the diaphragm in some alternative way. My advice is therefore to always use automatic tubes on reflex or recent mirrorless. The construction of these Meike MK-Z-AF1 is very good although many parts are in plastic. The bindings are made of aluminum and make us safe from any breakage, something that happened to me instead with tubes of other brands completely made of plastic. They come with 11 contacts like all the new S-series lenses (Nikon reflex lenses have 10). In this way it is possible to take advantage of all the features of the new optics, such as the summary preview image when performing focus stacks. Very useful function to understand what we have in focus and not in focus in the realized sequence. (see photo below)
Furthermore using the tubes with native optics it is finally possible to fully exploit the stabilization of the sensor on the 5 axes and not only on 3 as on the adapted non-native optics. This is a significant advantage for those who make both photos and videos in the macro world.
I rarely made free-hand macros, but since the Z series came out I started doing it with amazing results. The problem is that there are no native macro optics yet. Now thanks to the Meike tubes we can finally use the native S-Line optics making them practically macro.
I tested Meike tubes with Nikon Z6 and Z7 and with the following optics they worked perfectly:
Nikkor S 14-30 f/4
Nikkor S 24-70 f/4
Nikkor S 24-70 f/2.8
Nikkor S 35mm f/1.8
Nikkor S 50mm f/1.8
The tubes are supplied with plastic caps that are very similar to the Nikon original lenses but with the Meike logo printed in silver.
Extension tubes in general are an essential accessory both for those who want to transform a normal optic into a macro but also for those who are already used to making macros and want to increase the reproduction ratio of their optics.
The only negative factor in the use of extension tubes is the loss of infinite focus. Attention that not only the subjects to infinity but also those more distant from tot of centimeters. The maximum distance within which the subject can be focused is not definable as it varies from optical to optical.
For example with the 35 f/1.8 S and a 11mm Meike tube the subject may be in focus if it is not further than about 22cm. With the 50 f/1.8 S at most it can be around 40cm and with the 27-70 2.8 S at about 62cm.
In reality this is not a defect but a physical problem of distance of the focal plane.
We also have to pay attention to the drop of light that produces the removal of the diaphragm using the tubes. Even in this case, however, it is not a fault of the Meikes but a physical factor of the extension tubes in general.
The autofocus remains excellent even with the tubes mounted and you can therefore still take advantage of all the new features such as the Eye AF.
A truly epoch-making change for those who take photos but above all macro videos has been the advent of the S series which offers stabilization on the sensor and a precise and reliable autofocus. Now with the extension tubes you can finally make video footage freehand without great difficulty.
I’m still waiting for Nikon to produce a native macro lens for the Z series and if the quality is at least equal to those already produced we will see some good ones. With Meike tubes we will be able in this way to increase the magnification of our lens even if is already a macro one.
Some of the following images show the magnifications that can be obtained with the Nikkor 50mm f / 1.8 S, the Nikkor 35mm f / 1.8 S and the Nikkor 24-70mm f / 2.8 S.
Without extension tubes these extraordinary and razor-sharp optics could not be used in the macro, but just add a Meike extension tube and everything changes.
xtension tubes these extraordinary and razor-sharp optics could not be used in the macro, but just add a Meike extension tube and everything changes.
The tubes are also very useful in the portrait, thanks to these we can get a lot closer to our subject to capture the details for example of eyes, mouth, etc … (see photo example below)
Another interesting aspect of the tubes is the decrease in the depth of field that they create. In this way, getting a very soft blur will be even easier.
In conclusion: as a user of extension tubes for decades, I have to recommend these Meikes, which are really indispensable if we want to transform our S Line optics into high-performance macro optics.
Here is the purchase link: https://www.amazon.co.uk/dp/B07VV3361F…
The price at the moment is £ 39.99 – I would say great!
#Meike #NikonSchool #NikonZ #extensiontubes #MKZAF1
Hello Alberto,
I am a photographer from the USA and I am very impressed by your photography. Your macro work is especially beautiful!
How do you like working with the new Nikon mirrorless cameras and lenses? I am thinking about making the switch to mirrorless. I have been working with Nikkor optics and cameras for more than 30years.
Are the Nikon Z cameras very good for image stacking and is the electronic shutter good for eliminating shutter vibration?
Best,
Mike Herring
Hello Mike,
I’m sorry for the late reply. I really love the new Z7, I rarely use my D850 now. The new lenses are gorgeous and the silent mode for macro is very useful.
Now I’d like to use the 50mm 1.8 S with extension tubes or bellow to obtain very detailed macro images. Great lens.
Best,
Alberto
It’s a pity you don’t have a donate button! I’d most certainly donate to this fantastic
blog! I suppose for now i’ll settle for
bookmarking and adding your RSS feed to my Google account. I look
forward to brand new updates and will talk about this
site with my Facebook group. Talk soon!
What’s up to every , for the reason that Iam in fact
keen of reading this weblog’s post to be updated daily.
It contains good stuff.